Co o nás napsali rodiče ?

Když jsme hledali školu pro naši prvorozenou dceru, rozhodovali jsme se mezi velkou školou přes ulici, kam by to děti měly blízko, anebo mezi menší školou alternativního typu. Věděli jsme, že dcera potřebuje respektující prostředí, které ji podpoří v jejím zájmu o svět a touhu pochopit, jak věci fungují. Školu, která její přirozený zájem nezničí tím, že na otázky má přece dost času, že teď není vhodná doba a že to všechno se teprve bude ještě učit, ale až bude starší...

A našli jsme IDEU! Ve škole máme mezitím už tři děti (1., 3. a 7. třída) a dojíždíme z Líbeznic. O to více si vážíme toho, že sousedské Zdiby nabízejí možnost kvalitního alternativního vzdělávání.

Co se nám na naší montessori škole líbí? Reaguje na aktuální potřeby dětí, respektuje jejich individuální tempo a podporuje je v jejich silných stránkách. Díky menšímu kolektivu se daří vytvářet rodinné prostředí, děti si zde našly kamarády, chodí ze školy spokojené a troufáme si říct, že je výuka baví :).

Učitelé se snaží děti vybavit znalostmi, které opravdu v životě upotřebí (například důraz na jazykovou vybavenost, finanční gramotnost, práci s digitálními technologiemi) a vedou je ke kritickému myšlení, což vnímáme v aktuální době dezinformací jako klíčovou dovednost. Děti jsou směřovány k samostatnosti a zodpovědnosti za svou práci, učí se pracovat v týmu a už od nejnižších ročníků se snaží samy si rozvrhnout práci pro jednotlivé dny a také zhodnotit, jak se jim podařilo plán dodržet.

Líbí se nám také, že tráví část výuky venku. Starší děti samy plánují exkurze pro ostatní spolužáky (od zajištění vstupenek, dopravy, po komunikaci s poskytovateli exkurze), děti napříč ročníky připravují akce pro rodinné příslušníky i obec (podílí se na propagaci, připraví občerstvení, program). Škola zajistila dětem studujícím španělštinu týden v Barceloně v rámci programu Erasmus+, děti také zorganizovaly výstavu vlastních obrazů ve zdibském komunitním centru.

Velmi oceňujeme zapojení dětí do témat, která se jich bezprostředně dotýkají - ať už to byla sbírka pro rodiny postižené válkou na Ukrajině anebo dílčí charitativní projekty - děti se učí, že jsou součástí společenství, mají své místo na světě a že jej dokáží udělat o kousek lepším - a to je něco, co považujeme za jednu z nejcennější částí vzdělávání, kterou si mohou do dospělosti odnést.

Jsme moc rádi, že můžeme našim dětem poskytnout vzdělání ve škole, která děti i rodiče bere jako partnery a těšíme se na další dny v IDEE!
Kateřina Piliarik

29. 9. 2024


Ve škole Idea se nám líbí, že není jen o vzdělávání v rámci školních osnov, ale že rozšiřuje dětem obzory v mnohých jiných oblastech. Děti mají šanci zkusit si nejrůznější činnosti a aktivity, a tím zjistit, co je baví/nebaví a v čem jsou dobré. Např. mohou zjistit, že je baví starostlivost o záhonky, organizace výletů, nebo rozhodování a hlasování o chodu třídy. Také to, že na druhém stupni se děti bez problémů domluví anglicky, je velkým bonusem pro budoucnost. 

S. T.

18. 9. 2024


Jsem maminkou dvou dětí, které navštěvují Montessori MŠ a ZŠ Idea ve Zdibech. Starší je ve 4.ročníku, mladší je předškolákem. Obě děti navštěvovaly i státní MŠ, starší začala povinnou školní docházku ve spádové základní škole, v průběhu první třídy přešla do Montessori školy.

Jako maminka dětí, které mají určitá specifika, velmi oceňuji existenci alternativních škol a především to, že takovou školu máme v blízké dojezdové vzdálenosti od bydliště. Děti tak nepřicházejí o kontakt s kamarády a o možnost být součástí místní komunity, byť nenavštěvují svou spádovou ZŠ. Ráda bych zdůraznila slovo ALTERNATIVNÍ, protože se skutečně jedná o alternativu a možnost pro rodiče dětí, kterým tradiční vzdělávací systém z nějakého důvodu nevyhovuje.

Z mé zkušenosti není takových rodičů ani zdaleka většina, proto si alternativní školy mohou udržovat téměř až rodinné zázemí a při malém počtu žáků individualizovat vzdělávací tempo a potřeby dětí. Na naší Montessori škole oceňuji partnerský přístup, jak k rodičům tak k dětem. Což samozřejmě neznamená, že si každý dělá, co chce. Naopak to vyžaduje více samostatnosti a odpovědnosti od dětí a více odpovědnosti rodičů za vzdělání svých dětí, což se může jevit i jako nevýhoda.

Co bych ještě vyzdvihla? 

  • Učení s Montessori pomůckami, což je především pro mladší děti úžasné; 
  • nenásilné vedení ke spolupráci, učení ve skupinkách, dvojicích, starší děti učí ty mladší a tím si sami učivo utvrzují; 
  • přítomnost a celodenní komunikace v angličtině s rodilým mluvčím (samozřejmě postupně od nejjednodušších frází); 
  • individuální tempo pro nadané a naopak méně talentované děti;
  • zároveň absence porovnávání výsledků dětí, což v dětech nevytváří frustraci a stres z neúspěchu;
  • vřelá a přístupná spolupráce školy na individuálních podpůrných opatřeních;
  • a v neposlední řadě neformální akce školy otevřené i pro širší rodinu a kamarády žáků.

Dcera se do školy každý den těší, je stydlivější, ale ve škole od počátku neměla zábrany vykomunikovat si s dospělými, co potřebuje, většinou bez mé asistence. 

Jsem velmi ráda, že moje děti mají ve Zdibech možnost navštěvovat vzdělávací zařízení tohoto typu. Zároveň respektuji, že to nemusí vyhovovat každému. Někdo potřebuje jasnou strukturu, vedení a jednoznačnější porovnatelné hodnotící prvky, což poskytuje právě tradiční systém. Každý systém má svou filozofii a své vlastní příznivce. Obec může jen profitovat z toho, že svým občanům dokáže lokálně nabídnout obě možnosti.

Dana Rothová 

17. 9. 2024